Σημάδια που δείχνουν πως κινδυνεύετε να χάσετε έναν πελάτη

Το πιο πιθανό είναι πως σε κάποια στιγμή στην καριέρα σας θα χάσετε κάποιους πελάτες/projects (για οποιονδήποτε λόγο). Μπορεί να είναι οδυνηρό συναίσθημα, ιδιαίτερα αν ήταν μακροχρόνιοι πελάτες ή κάποιο μεγάλο project, αλλά καλό θα ήταν να το ξεπεράσετε γρήγορα και να προχωρήσετε. Θα σας αναφέρουμε μερικά σημάδια τα οποία ίσως σας βοηθήσουν να προλάβετε τέτοιες καταστάσεις. Φυσικά δεν είναι απαραίτητο πως αν συμβαίνει κάτι από τα παρακάτω θα χάσετε τον πελάτη σίγουρα, αλλά καλό θα είναι να “φυλάτε τα ρούχα” σας.

Επικοινωνείτε πολύ αραιά

Μπορεί γενικά ο πελάτης σας να μην είναι πολύ ομιλιτικός, αλλά αν τελευταία αποφεύγει να σηκώσει πρώτος το τηλέφωνο για να ρωτήσει που βρίσκεστε με το project, ή για να ζητήσει κάποια μικροαλλαγή, τα πράγματα δε δείχνουν καλά! Μπορεί να έχει ατονήσει το ενδιαφέρον του για το project, ή να μη του αρέσει κάτι στη συνεργασία σας. Και τα δύο αποτελούν κίνδυνο ακύρωσης του project, οπότε σας αρέσει δε σας αρέσει να επικοινωνείτε με τους πελάτες σας, στη συγκεκριμένη περίπτωση θα ήταν καλό να σηκώσετε πρώτοι εσείς το τηλέφωνο και να πάρετε κάποια πρωτοβουλία στην επικοινωνία!

Πληρώνει αργά

Με την οικονομία σε αυτά τα χάλια, οι καθυστερήσεις είναι καθημερινότητα, αλλά αν παρατηρήσετε μη συνηθισμένες καθυστερήσεις είναι πολύ πιθανό να σημαίνουν πως ο πελάτης σας έχει (ή να είναι έτοιμος να αποκτήσει) σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, κάτι που είναι πιθανό να οδηγήσει στην αναβολή/ακύρωση του project. Θα ήταν καλό να κάνετε μία κουβέντα μαζί του, ώστε είτε να κανονίσετε κάτι άλλο (πχ λιγότερα features για κάποια έκπτωση), είτε απλά να μη καταλήξετε να κάνετε δουλειά την οποία δε θα πληρωθείτε ποτέ.

Κάνατε λάθος

Όλοι κάνουν λάθη και κανείς δεν αποτελεί εξαίρεση. Αν κάνετε κάποιο λάθος, ο πελάτης σας θα δυσαρεστηθεί και είναι πολύ πιθανό να χάσειτε το project ή απλά να μη ξανασυνεργαστείτε αφότου αυτό ολοκληρωθεί. Αν δεν το έχει καταλάβει (ή έτσι νομίζετε), πείτε το του και διορθώστε το άμεσα! Θα κερδίσετε πολλούς “πόντους” στην εκτίμησή του καθώς θα ξέρει πως μπορεί να σας εμπιστευτεί και να μη σας ελέγχει τόσο. Αν προλάβει και σας το πει αυτός τότε αρχικά επιβεβαιώστε πως το λάθος είναι όντως δικό σας προτού απαντήσετε. Το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να πείτε είναι “δεν είναι δικό μου λάθος” αμέσως μόλις ακούσετε το πρόβλημα. Πρώτα ελέγχετε τι έχει συμβεί (θυμηθείτε, δεν είστε αλάνθαστοι) και μετά απαντάτε. Αν όντως είναι λάθος σας, παραδεχτείτε το αμέσως χωρίς περιστροφές και στρωθείτε στη δουλειά για να το διορθώσετε.

Σας “κράζει” συνέχεια

Ευτυχώς δε συμβαίνει συχνά, αλλά υπάρχουν οι περιπτώσεις που ο πελάτης θέλει να σταματήσει τη συνεργασία για δικούς του λόγους, αλλά ξέρει πως θα χάσει τουλάχιστον την προκαταβολή που (ελπίζουμε πως) έχετε ήδη εισπράξει, οπότε βρίσκει κάθε ευκαιρία για να διαμαρτυρηθεί για το οτιδήποτε με σκοπό απλά να σας σπάσει τα νεύρα και να ζητήσετε εσείς να σταματήσετε τη συνεργασία μήπως και κερδίσει τίποτα. Μη “μασήσετε” από τέτοιες συμπεριφορές, αντικρούστε την κάθε κατηγορία ήρεμα και με επιχειρήματα (μιλάμε πάντα με δεδομένο πως έχει άδικο που σας “κράζει”, στην αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να παραδεχτείτε το λάθος σας όπως είπαμε πριν λίγο) και ρωτήστε τον γιατί δείχνει δυσαρεστημένος από τη συνεργασία σας, δηλώνοντάς του καθαρά (και πάντα σε ήρεμο και κόσμιο τόνο) πως δεν εκτιμάτε καθόλου τον τρόπο με τον οποίο σας συμπεριφέρεται.

Σας λέει συνέχεια τέλεια λόγια…

…που δε νομίζετε πως αξίζετε. Υπάρχει και η άλλη πλευρά που θα πρέπει να προσέξετε (αυτή βέβαια είναι ακόμα πιο σπάνια από την προηγούμενη). Μπορεί να μη του αρέσει ιδιαίτερα η δουλειά σας και να μη θέλει να συνεργαστείτε άλλο/ξανά και να προσπαθεί να σας καλοπιάσει (ή απλά να είναι υπερβολικά ευγενικός σαν άνθρωπος) ώστε να μη μαλώσετε όταν σας ζητήσει να σταματήσετε τη διαδικασία (ή απλά όταν εξαφανιστεί). Όποιος και αν είναι ο λόγος, το να ακούς μπράβο για το τίποτα είναι περίεργο.

Ψάχνει κάποιον για το ίδιο project!

Εκεί που ψάχνετε για κάποιο από τα επόμενα projects σας, βρίσκετε μία αγγελία από τον πελάτη σας που περιγράφει το project στο οποίο ήδη εργάζεστε! Καλό θα ήταν να κάνετε άμεσα μία διακριτική ερώτηση επί του θέματος.

Έχειτε …διαίσθηση

Μην υποτιμάτε ποτέ το ένστικτό σας. Αν νιώθετε ότι κάτι πάει στραβά τότε υπάρχει η πιθανότητα να έχετε δίκιο, οπότε καλό θα ήταν να ψάξετε λίγο παραπάνω τις λεπτομέρειες. Προσοχή μόνο, μη γίνετε …παρανοϊκοί!

Άλλα σημάδια;

Σας έχει δείξει κάποιος πελάτης πως σας “παρατάει” με κάποιον άλλον τρόπο; Μοιραστείτε τον μαζί μας!