Για τους περισσότερους από εμάς, ένα από τις πιο αγχωτικά μέρη της δουλειάς μας είναι η συνάντηση με κάποιον πελάτη ώστε να συζητήσουμε μία καινούρια δουλειά. Γι’ αυτό, μαζέψαμε μερικές προτάσεις που αν και πολύ απλές, μπορούν να κάνουν τις μελλοντικές μας συναντήσεις πιο εύκολες και λιγότερο ψυχοφθόρες:

Μελέτησε τον πελάτη

Μάθε ό,τι μπορείς για τον πελάτη που θα συναντήσεις, όποιος κι αν είναι ο σκοπός της συνάντησης. Για παράδειγμα, διάβασε το site του και ρίξε μια ματιά στην παρουσία του στα social media (αν υπάρχει). Μπορείς επίσης να ζητήσεις πληροφορίες από κάποιον γνωστό σου σε περίπτωση που γνωρίζει πράγματα για τον πελάτη.

Ετοίμασε το πλάνο της συνάντησης

Ένα μεγάλο λάθος είναι να πας στη συνάντηση απροετοίμαστος, περιμένοντας από τον συνομιλητή σου να κάνει ερωτήσεις κι εσύ απλά να απαντάς. Ο αυτοσχεδιασμός δε βλάπτει, αλλά καλό θα είναι να έχεις προετοιμάσει ένα μικρό πλάνο που θα περιέχει τα βασικά θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν.

Πάρε μαζί σου τα σωστά εργαλεία

Αν για παράδειγμα χρειάζεσαι laptop ώστε να δείξεις δείγματα της δουλειάς σου, φρόντισε να πάρεις το δικό σου μαζί! Αν τα δείγματα βρίσκονται στο internet, μη περιμένεις ότι θα καταφέρεις να συνδεθείς στο wireless του πελάτη (πιθανό να μην υπάρχει καν), οπότε είτε πάρε μαζί σου ένα mobile broadband stick και αποθήκευσε ένα offline version των δειγμάτων στο laptop σου για παν ενδεχόμενο.

Μη φοβάσαι να ρωτήσεις

Αν κάποιο θέμα δεν είναι ξεκάθαρο ή απλά χρειάζεσαι περισσότερες πληροφορίες, τότε… ρώτα! Ένα λάθος που έχουμε κάνει οι περισσότεροι από εμάς, είναι να αφήσουμε κάτι να αιωρείται ελπίζοντας ότι θα ξεκαθαρίσει αργότερα με κάποιον άλλο -μαγικό- τρόπο.

Το να ρωτήσεις κάτι δε σε μειώνει, ούτε σε κάνει να φαίνεται ανίδεος. Πολλές φορές μάλιστα δείχνει ενδιαφέρον.

Εννοείται πως πάντα αναφερόμαστε σε “σοβαρές” ερωτήσεις και όχι ερωτήσεις του στυλ “με τι ακριβώς ασχολείται η εταιρεία σας;”. Αν θέλεις να ρωτήσεις κάτι τέτοιο, τότε για παράδειγμα μπορείς να αναφέρεις αυτό που κατάλαβες εσύ ότι κάνει η εταιρεία μέσα από αυτά που διάβασες και να ρωτήσεις αν είναι σωστό. Υπάρχει πάντα η περίπτωση να ανακαλύψετε (κι εσύ και ο πελάτης) πως δεν περνάει το μήνυμα που θέλει και να πρέπει να κάνετε κάτι γι’ αυτό (ιδιαίτερα αν αυτό έχει σχέση με τη δουλειά που σε έχουν καλέσει να συζητήσεις).

Άκου

Μη σκέφτεσαι τα δικά σου καθώς μιλάει ο πελάτης, ακόμα και αν λέει κάτι που δε σε ενδιαφέρει για τον Χ λόγο. Επίσης, μη τον διακόπτεις. Άφησέ τον να ολοκληρώσει και μετά μπορείς να απαντήσεις. Τέλος, δώσε προσοχή σε όσα λέει, ιδιαίτερα στις λεπτομέρειες, καθώς είναι σχεδόν σίγουρο πως θα πρέπει να τις χρησιμοποιήσεις σε αυτό που θα κάνεις ή θα χρειαστεί να αναφερθούν ξανά κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

Κράτα σημειώσεις

Καθώς συζητάτε, έχε έτοιμο κάποιο μέσο (από σημειωματάριο μέχρι laptop) που θα σου επιτρέπει να κρατάς εύκολα και γρήγορα σημειώσεις. Δε γίνεται να θυμάσαι τα πάντα μετά τη συζήτηση, αλλά και κατά τη διάρκεια αυτής.

Επικοινώνησε μετά το meeting

Αν δεν κλείσατε τη δουλειά στη συνάντηση, τότε μερικές μέρες μετά πάρε ένα τηλέφωνο (πιο προσωπικό από το email) ώστε να ρωτήσεις ευγενικά αν πήραν κάποια απόφαση. Αν ακόμα δεν έχουν πάρει, τότε επανέλαβέ το μερικές μέρες αργότερα.

Οι μέρες και το πόσες προσπάθειες θα κάνεις ποικίλουν ανάλογα με τη δουλειά, με το πότε προβλέπεται να ξεκινήσει το project κλπ, αλλά πιάνεις τη γενική ιδέα.

Καλή επιτυχία!