Ως freelancer, είναι αναπόφευκτο πως υπάρχουν διαστήματα που δε δουλεύεις σε κάποιο project. Λίγο η κρίση, λίγο οι περίοδοι που η δουλειά είναι “πεσμένη” ούτως ή άλλως (π.χ. οι περίοδοι διακοπών για τους περισσότερους), ξαφνικά βρίσκεσαι με περισσότερο ελεύθερο χρόνο απ’ ότι συνήθως. Ιδού 6 πράγματα που μπορείς να κάνεις και μπορούν να αποφέρουν (άμεσο ή έμμεσο) κέρδος μακροπρόθεσμα:

Εξαργύρωσε τις δημιουργίες σου

Αν είσαι σχεδιαστής, προγραμματιστής, φωτογράφος (ή κάτι άλλο που δε μπορώ να σκεφτώ) που έχει μερικά projects στην “πλάτη” του, τότε είναι σίγουρο πως θα έχεις μια βιβλιοθήκη (ή απλά χαμένα μέσα σε σκληρούς δίσκους και λοιπά αποθηκευτικά μέσα) από κομμάτια από σχέδια ή ιστοσελίδες (πχ icons), κομμάτια κώδικα, φωτογραφίες κλπ. Γιατί δε δοκιμάζεις να εκμεταλλευτείς τα αρκετά microstock sites (παραδείγματα: iStockPhoto, Themeforest, VectorStock) “ανεβάζοντας” κάποιες από τις δημιουργίες σου εκεί; Αν δε, είσαι αρκετά φιλόδοξος (ή έχεις μπόλικο ελεύθερο χρόνο), μπορείς να δημιουργήσεις και νέο υλικό.

Στην περίπτωση που χρησιμοποιήσεις υλικό από παλαιότερα projects, πρόσεξε ιδιαίτερα τα δικαιώματα που έχεις πάνω στο υλικό (ανάλογα με το τι συμφωνήσατε με τον εκάστοτε πελάτη για τον οποίο τα δημιούργησες, μπορεί να ανήκουν αποκλειστικά σε αυτόν και να μην έχεις δικαίωμα να τα χρησιμοποιήσεις).

Επικοινώνησε με παλιούς πελάτες

Μία από τις καλύτερες πηγές νέων πελατών είναι οι παλιοί σου! Την επόμενη φορά που θα έχεις χρόνο, αφιέρωσε λίγο από αυτόν παίρνοντάς τους ένα τηλέφωνο ή στέλνοντάς τους ένα e-mail ρωτώντας για τη δουλειά τους, αν είναι ευχαριστημένοι ή αν έχουν κάποιο πρόβλημα με αυτό που δημιούργησες γι’ αυτούς κλπ. Εκτός του ότι κάνεις καλή εντύπωση (το “word of mouth” μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά σε ορισμένες περιπτώσεις), μπορεί να έχουν κάποιο διαθέσιμο project που σου ταιριάζει (ή να προκύψει στο άμεσο μέλλον) οπότε το όνομά σου θα υπάρξει σίγουρα στη λίστα τους!

Κάνε ένα backup!

Οι περισσότεροι το έχουμε μάθει με τον άσχημο τρόπο, οπότε αν δε σου έχει γίνει ακόμα κτήμα, φρόντισε να το κάνεις άμεσα! Μην εμπιστεύεσαι CDs ή DVDs, συνήθως χαλάνε καθώς περνάει ο καιρός. Προτίμησε σκληρούς δίσκους και κατά προτίμηση κράτα τα δεδομένα σε παραπάνω από ένα μέρη (παράδειγμα ένα σκληρό στο σπίτι κι έναν στο γραφείο) αν είναι δυνατό. Άλλη εναλλακτική είναι η αποθήκευση σε online υπηρεσίες όπως το Dropbox.

Προώθησε τον εαυτό σου

Αν νιώθεις δημιουργικός και παραγωγικός, γιατί δε χρησιμοποιείς την ενέργειά σου ώστε να προωθήσεις τον εαυτό σου; Δημιούργησε χριστουγεννιάτικες/πασχαλινές e-κάρτες για τους πελάτες/συνεργάτες σου, γράψε ένα άρθρο σε κάποιο blog ώστε να προβάλεις τη δουλειά σου, δημιούργησε κάτι που θα το δώσεις δωρεάν. Αν δεις πως κάτι από αυτά που έχεις δημιουργήσει έχει απήχηση στον κόσμο, ή απλά είσαι πολύ περήφανος (ή έστω περισσότερο απ’ ότι συνήθως) γι’ αυτό, ψάξε μήπως μπορεί να κερδίσει (ή απλά να συμμετάσχει σε) κάποιον διαγωνισμό του είδους του.

Επίσης μπορείς να συμμετάσχεις σε διάφορα fora σχετικά με το αντικείμενό σου ή σε social networks (φρόντισε μόνο να μη το παρακάνεις). Πρόσεξε μόνο το spam. Μπορεί να κερδίσεις μερικά clicks, αλλά κανένας δε συμπαθεί τους spammers οπότε θα χάσεις μακροπρόθεσμα!

Επένδυσε στον εαυτό σου

Μάθε κάτι καινούριο, που θα σε βοηθήσει ή θα σε κάνει καλύτερο στη δουλειά σου (ή γενικότερα στη ζωή σου). Πως μπορείς να μάθεις; Βιβλία, internet, ακόμη και σχολές που διοργανώνουν σύντομα σεμινάρια. Οι επιλογές είναι πολλές!

Ανανέωσε την ταυτότητα και το portfolio σου

Συνήθως όλοι οι freelancers είναι τόσο απασχολημένοι που παραμελούν την ανανέωση των προσωπικών τους σελίδων. Οπότε, άμεσα (κι όχι “αύριο”), ρίξε μια ματιά σε projects που πρέπει να προστεθούν ή να αφαιρεθούν, ξαναδιάβασε και ξαναγράψε (αν χρειάζεται) τα κείμενα της σελίδας σου, κλπ. Κανόνισε να το κάνεις τουλάχιστον 3 φορές το χρόνο (π.χ. κάθε 3-4 μήνες). Πρόσθεσε την επόμενη ημερομηνία στο ημερολόγιό σου.

Εσείς τι κάνετε όταν έχετε παραπάνω ελεύθερο χρόνο απ’ ότι συνήθως;