Ο κλασσικός τρόπος με τον οποίο δουλεύουν οι περισσότεροι freelancers είναι να αναλαμβάνουν δουλειές για τελικούς πελάτες, είτε αυτοί είναι ιδιώτες είτε εταιρείες. Υπάρχει όμως και η δυνατότητα να δουλέψει κανείς με agencies, όπου με τον όρο agency αναφέρομαι σε εταιρείες που προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες με εσάς. Στην περίπτωσή μου, εταιρείες που προσφέρουν design/development για web sites κι applications.

Στις μέρες μας, με την οικονομική κρίση να έχει χτυπήσει όλες τις χώρες, όλο και περισσότερα agencies στην Ελλάδα και το εξωτερικό επιλέγουν να δουλέψουν με freelancers ώστε να κάνουν outsource σ’ αυτούς κομμάτια ενός project ή ακόμη και ολόκληρα projects. Τις περισσότερε φορές τους έρχεται φθηνότερα από το να αποκτήσουν (τουλάχιστον) έναν ακόμη μόνιμο υπάλληλο επειδή την προκειμένη στιγμή έχουν έναν αριθμό projects τα οποία δε μπορούν να ολοκληρώσουν με το υπάρχον δυναμικό, μια και μερικούς μήνες μετά που ίσως να μην έχουν τόση δουλειά, θα πρέπει είτε να τον απολύσουν, είτε να τον πληρώνουν χωρίς να χρειάζεται.

Όπως σε κάθε επιλογή, υπάρχουν υπέρ και κατά. Ας τα δούμε, ξεκινώντας με τα υπέρ:

Ξέρουν τί θέλουν

Το κλασσικό φαινόμενο στην επικοινωνία με οποιονδήποτε πελάτη είναι πως δεν έχει ιδέα για το τι θέλει ακριβώς. Οι εκφράσεις “θέλω κάτι σαν το τάδε”, “μήπως να προσθέσουμε και το τάδε” κλπ, ακούγονται αρκετές φορές κατά τη διάρκεια δημιουργίας των προδιαγραφών ενός project.

Με το freelancing για agencies το γλυτώνετε. Εκτός απροόπτου, θα επικοινωνήσουν μαζί σας αφότου έχουν έτοιμες τις προδιαγραφές του project κι είτε θα σας ζητήσουν απλά μία κοστολόγηση, είτε θα σας ενημερώσουν για το budget που διαθέτουν για το project.

Επιλέγετε το τί θα κάνετε

Οι τελικοί πελάτες συνήθως χρειάζονται μία ολοκληρωμένη λύση (πχ design, development και κείμενα). Το agency μπορεί να “σπάσει” τη δουλειά στα τρία και να δώσει σε freelancers μόνο κάποια από τα κομμάτια. Έτσι, εσείς μπορείτε να ασχοληθείτε μόνο με αυτό που πραγματικά σας αρέσει, για παράδειγμα το development, χωρίς να πρέπει να σχεδιάσετε ή να γράψετε κάτι.

Επικοινωνούν με τον πελάτη κι εσείς με συναδέλφους

Αν είστε “αντικοινωνικοί” ή απλά δε συμπαθείτε και πολύ την επικοινωνία με τον πελάτη, τότε είτε πολύ τυχεροί. Εσείς συνήθως δε φαίνεστε πουθενά. Αυτοί θα κάνουν όλες τις (συχνά βαρετές) συναντήσεις με τον πελάτη και όλα τα παρελκόμενα.

Εσείς από την άλλη θα έχετε τη χαρά να μιλάτε με συναδέλφους που καταλαβαίνουν τι τους λέτε χωρίς να πρέπει να το εξηγήσετε με απλά λόγια και το αντίθετο.

Πληρώνουν στην ώρα τους (οι περισσότεροι)

Η συνηθισμένη συμφωνία (και αυτή που καλό θα ήταν να επιλέξετε) είναι πως εσείς θα πληρωθείτε με την παράδοση του project στο agency (ή σε δόσεις αν το project είναι μεγάλο) κι όχι όταν (και αν) πληρωθεί από τον πελάτη. Έχω παρατηρήσει πως σχεδόν κανένα agency δε δίνει προκαταβολή. Δε γνωρίζω γιατί (έχω μερικές ιδέες αλλά δε θα επεκταθώ), αλλά ποτέ δε μου έτυχε να μη πληρωθώ για project που έκανα, ακόμα κι αν αυτό δεν είδε ποτέ το φως της ημέρας. Προχωρήστε πάντως σε μία έρευνα για το agency και την ποιότητά του προτού συνεργαστείτε.

Ευκαιρία για να συμμετάσχετε σε μεγάλα projects

Ως freelancer που δουλεύει μόνος, είναι αρκετά δύσκολο να κλείσετε κάποιο πραγματικά μεγάλο project (που συνήθως συνοδεύεται από κάποιον αντίστοιχα μεγάλο πελάτη). Δεν είναι μόνο λόγοι prestige που τα περισσότερα από τα μεγάλα projects καταλήγουν σε εταιρείες, αλλά κυρίως λόγω μεγαλύτερου team (ή έστω έτσι φαίνεται προς τα έξω) και support.

Είναι ευκαιρία λοιπόν να συμμετάσχετε σε κάποιο από αυτά (αν και μάλλον δε θα μπορείτε να καυχηθείτε γι’ αυτό όπως θα συζητήσουμε σε λίγο), δουλεύοντας για αλλαγή με ένα μεγαλύτερο team, ξεφεύγοντας και από τη μοναξιά του freelancer!

Συνεχής ροή δουλειάς

Εδώ τα πράγματα είναι απλά: Αν η δουλειά σας είναι ποιοτική, συνεννοείστε άνετα μαζί τους και μπορούν να ανταπεξέλθουν στις χρεώσεις σας, τότε θα ξανασυνεργαστείτε. Και τις περισσότερες φορές δε θα χρειαστεί καν να ρωτήσετε εσείς αν έχουν κάποιο νέο project, θα έρθουν από μόνοι τους.

Portfolio

Ας πάμε και στα κατά. Το πρώτο και …χειρότερο είναι πως, όπως ανέφερα και πριν, εσείς δεν υπάρχετε πουθενά. Τι κι αν κάνατε όλο το project, αυτό μπαίνει στο portfolio της εταιρείας, το logo της τοποθετείται στο footer κι εσείς κρατάτε στο στόμα σας κλειστό.

Τα μεγαλύτερα agencies συνηθίζουν να υπογράφουν non-disclosure agreements (σπάω το κεφάλι μου να θυμηθώ τον Ελληνικό όρο, αλλά η μνήμη μου και το google δε με βοηθάνε). Τα μικρότερα συνήθως στηρίζονται στις συμφωνίες μέσω e-mail, που ούτως ή άλλως έχουν νομική υπόσταση (τουλάχιστον στο εξωτερικό).

Ανάλογα με το agency και τη φιλοσοφία του θα συναντήσετε πολλές διαφορετικές πολιτικές. Απλά πριν συμφωνήσετε/υπογράψετε κάτι, διαβάστε το καλά και φροντίστε να το τηρήσετε!

Απώλεια συμβολαίων υποστήριξης

Όπως είχα γράψει σε ένα παλιότερο άρθρο, ένας πολύ καλός τρόπος για να αποκτήσετε εισόδημα από πολλαπλές πηγές είναι τα συμβόλαια (πχ τεχνικής υποστήριξης). Αυτά, στην περίπτωση που συζητάμε τα αναλαμβάνει το agency.

Απώλεια ευελιξίας

Βάζοντας έναν μεσάζοντα στη μέση (το agency), αναπόφευκτα τα πράγματα γίνονται πολύπλοκα. Αν χρειαστεί να αποκλίνεις των προδιαγραφών θα πρέπει να απευθυνθείς στο agency, το οποίο θα πρέπει να το συζητήσει με τον πελάτη, μετά ξανά μαζί σου και πάει λέγοντας.

Πώς μπορώ να βρω agencies για να δουλέψω μαζί τους;

(Δεν είναι υπέρ ή κατά, τελειώσαμε με αυτά.) Ανοίγετε το Google (ή τη μηχανή αναζήτησης της επιλογής σας), ψάχνετε για agencies του χώρου σας και πολύ απλά επικοινωνείτε μαζί τους! Περάστε μία βόλτα αν είστε κοντά, αλλιώς e-mail ή τηλέφωνο! Κι αν μπορείτε να επικοινωνήσετε στα Αγγλικά, μη περιοριστείτε μόνο στην Ελληνική αγορά.

Φυσικά θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη βάση στο portfolio σας καθώς εκεί θα εστιάσουν οι περισσότεροι για να συνεργαστούν μαζί σας (όπως κι οι μέχρι τώρα πελάτες σας βέβαια). Επίσης, μην απογοητευτείτε όταν από τους 100 οι 60 δε θα θέλουν να συνεργαστούν με freelancers και οι 39 δε θα χρειάζονται κάποιον τώρα. Θα έρθει ο καιρός που (αν έχετε ένα καλό portfolio και ίσως ξαναεπικοινωνήσετε μαζί τους) θα σας καλέσουν για κάποιο project. Κι όχι μόνο οι 39, αλλά και πολλοί από τους 60 που θα αλλάξουν γνώμη στην πορεία. Για παράδειγμα, δέχομαι e-mails και τηλεφωνήματα ακόμη και σήμερα από agencies με τα οποία είχα απλά μία επαφή με e-mail πριν από 2+ χρόνια!

Δοκιμάστε το!

Εξυπακούεται πως το ό,τι γράφω δεν αποτελεί κανόνα. Τα πάντα είναι προσωπικές εμπειρίες και απόψεις. Τα υπέρ μπορεί να φαίνονται περισσότερα από τα κατά, αλλά τα τελευταία είναι αρκετά σημαντικά. Σε τελική ανάλυση, το θέμα είναι καθαρά υποκειμενικό. Δεν έχετε όμως παρά να το δοκιμάσετε και να κρίνετε από μόνοι σας αν ταιριάζει στη φιλοσοφία και τον τρόπο δουλειά σας ή όχι.